Persbericht 17 OKTOBER 2018
Wereldverzetdag tegen extreme armoede – 17/10/2018: bedrijven zetten zich actief in

Topondernemingen in België benadrukken samen met vzw Goods to Give het belang van non-food producten voor een waardig leven.

L’Oréal, Beiersdorf, Rémy-Cointreau, IKEA, Lyreco en Colruyt Group zij aan zij met eenzelfde doel voor ogen: zoveel mogelijk non-food producten ter beschikking stellen van mensen in armoede in België op 17 oktober 2018, de Werelddag van verzet tegen extreme Armoede. Ze doneerden samen 44 palletten vol shampoo’s, douchegels, deodorants, matrassen, keukenmateriaal en schoonheidsproducten aan de vzw Goods to Give (G2G). Via haar solidaire platform zorgt de vzw er op haar beurt voor dat de producten ter beschikking worden gesteld van 260.000 mensen in nood, via een eigen netwerk van een 360 sociale organisaties.

Maar wat betekent dit eigenlijk, leven in armoede?

Volgens het Federaal jaarboek 2017 ‘Armoede in België’, leeft 16% van de Belgische bevolking onder de armoedegrens, met een gebrek aan kansen en een risico op sociale uitsluiting als gevolg.
Een persoon leeft in armoede wanneer men niet meer in staat is om te voorzien in zijn of haar basisbehoeften. Tot die basisbehoeften behoort zowel voeding als niet-voeding. Men heeft nood aan voeding om te overleven en nood aan niet-voeding om waardig te leven. Met non-food producten wordt bedoeld: shampoo, douchegel, luiers, wasmiddel, tandpasta, schoonmaakproducten, schoolmateriaal, speelgoed, enz.

Non-food producten voor mensen in nood via het platform Goods to Give (G2G)

Het zijn net die non-food producten waar de vzw Goods to Give naar op zoek gaat. Ze doet dit door bedrijven te mobiliseren om hun overschotten van non-food producten te doneren. Gelukkig, gaan bedrijven vandaag de dag steeds meer op zoek naar een solidaire oplossing voor hun overschotten van non-food producten. Grote spelers zoals L’Oréal, P&G, Henkel, Ecover Method, Beiersdorf, Colruyt Group, Unilever, IKEA, … hebben zich reeds aan de zijde van Goods to Give geschaard en doneren op een regelmatige basis hun overschotten van broodnodige non-food producten.

17/10/2018 – Werelddag voor het verzet tegen Armoede

N.a.v. de Werelddag tegen Armoede, lanceerde Goods to Give een warme oproep om bedrijven te mobiliseren hun overschotten te doneren opdat G2G via het platform op 17/10 extra veel broodnodige producten zou kunnen aanbieden. L’Oréal, Beiersdorf, IKEA, Lyreco en Colruyt Group sprongen al snel mee op de kar en dragen maar al te graag hun steentje bij door hun non-food overschotten te doneren. Bovendien, kloppen ook bedrijven die niet per se non-food producten te doneren hebben, aan de deur van Goods to Give. Rémy-Cointreau stelde bijvoorbeeld voor om een teambuilding te organiseren op 16/10 in het magazijn van Goods to Give om zo de stroom van producten klaar te stomen voor de herverdeling op 17/10. De donatie van L’Oréal werd zo omgetoverd tot 960 pakketjes voor kansarme vrouwen. Deze pakketjes en tal van andere producten worden op 17/10 verdeeld worden naar mensen in nood.