PERSBERICHT – 14 OKTOBER 2022

Partnerschappen vieren in het kader van de
Werelddag van het Verzet tegen Armoede: Goods to Give vzw deelt “Gouden Pallet” uit aan 3 bedrijven voor 10 jaar samenwerking in strijd tegen armoede

Op het evenement dat Goods to Give organiseerde ter gelegenheid van haar 10-jarig, mochten 3 partner-bedrijven van het eerste uur de “Gouden Pallet” in ontvangst nemen.

Goods to Give is een vzw die non-food overschotten inzamelt bij de industrie en deze herverdeelt via een solidaire webshop, enkel toegankelijk voor armoede-organisaties in België. Op deze manier komen non-foodproducten die onmisbaar zijn in het dagelijkse leven terecht bij mensen in armoede. Er zijn momenteel meer dan 400 organisaties aangesloten, waaronder opvangtehuizen, sociale kruideniers, OCMW’s, …

De allereerste donaties van shampoo’s, luiers, en wasmiddel dateren al van eind 2012. Dankzij de toen door P&G, L’Oréal en Henkel geschonken paletten, kwamen de eerste essentiële basisproducten in februari 2013 terecht bij de 35 kersvers aangesloten armoedeverenigingen.

Wat 10 jaar geleden klein begon, is uitgegroeid tot een solide organisatie, met inmiddels meer dan 55 bedrijven die hun overschotten op een gestructureerde manier doneren. De totale marktwaarde van de herverdeelde goederen lag vorig jaar op 6,3 miljoen euro, en in 2022 zal dat waarschijnlijk boven de 7,5 miljoen euro uitkomen.

Recent wees professor Griet Roets er nog in een interview met De Morgen (10.10.2022) op hoe moeilijk het is om politiek de juiste, noodzakelijke beslissingen door te voeren zodat om de armoede-problematiek structureel wordt aangepakt.Zij beweert dat daarvoor onvoldoende draagvlak bestaat.
Naar aanleiding van de Werelddag van Verzet tegen Armoede zegt Remco Ruiter, directeur bij Goods to Give, daarover:

“Het is geen evident verhaal, armoedebestrijding. Professor Roets heeft, vrees ik, een punt. Tegelijkertijd ervaren wij iedere dag dat er wel degelijk draagvlak bestaat voor solidariteit. Natuurlijk binnen de vele armoede-organisaties, die dagelijks in contact staan met mensen die uit de boot vallen. Maar ook binnen de bedrijfswereld waar net zo goed veel engagement zit. Het is dankzij de partnerschappen met bedrijven dat we grote volumes van nieuwe onverkochte producten kunnen brengen bij de mensen die het echt nodig hebben. We zien dat ook nu weer: naar aanleiding van de Werelddag van het Verzet tegen Armoede kregen wij meer dan 100 palletten vol essentiële non-foodproducten geschonken.”

www.goodstogive.org
Voor meer informatie: R. Ruiter, Directeur [email protected] – 0472 66 84 86